Magyar fogolytranszportok a náci táborokban
írta: Dancs István
1944-1945-ben a magyar állampolgárokat több hullámban hurcolták náci táborokba. Az utazást és az érkezést túlélőket a német hadiipar munkaerőigénye és a katonai helyzet alakulása, a táborrendszer evakuálása következtében újabb és újabb lágerekbe szállították. A fogolykartonok feldolgozása során létrejött adatbázisok alapján a következő nagyobb transzporthullámok azonosíthatók:
1. Az auschwitz-birkenaui tömegtranszportok
A birkenaui megsemmisítő tábor bejárata, az ún. „Halálkapu” a holokauszt talán legismertebb, univerzális szimbóluma. Bizonyára nem vált volna azzá, ha 1944 tavaszán-nyarán nem gördülnek át rajta a magyar zsidókat szállító szerelvények végeláthatatlan egymásutánban. A náci lágerrendszer leghosszabb ideig működő, legnagyobb kiterjedésű és legtöbb embert elemésztő táborkomplexuma 1944 nyarán élte át történetének legvéresebb napjait. A holokausztkutatás atyjának tekintett Raul Hilberg professzor pontosan fogalmazott: „Auschwitzot Magyarország emelte a csúcsra”.
A német megszállás után 1944. április közepe és június vége között a vidéki zsidókat gettókba és gyűjtőtáborokba zárták, a fővárosiakat pedig úgynevezett sárga csillagos házakban zsúfolták össze. 1944. május 15-étől megindultak a tömeges deportálások Auschwitz-Birkenauba. Az országot a magyar és a német végrehajtók deportálási zónákra osztották, és nagyjából keletről nyugat felé haladva „megtisztították” az országot a zsidóktól. Az akció megkoronázásának a fővárosi zsidók elhurcolását szánták. Erre azonban végül nem került sor, mert Horthy kormányzó július elején leállította a kiszállításokat. A budapestiek deportálása ezzel elmaradt, a kiszállítások leálltak. Eddigre azonban már a vidéki zsidóságot deportáltak. Eichmann és magyar szövetségesei a május 15. és július 9. közötti 56 napos periódusban – német adatok szerint – 147 vonattal 437.402 magyar zsidót deportáltak. 15 ezer fő kivételével mindenkit Auschwitz–Birkenauba vittek.
A magyar hatóságok a deportáltak nagy részét Kassán adták át a németeknek. A kassai vasútállomás főnöke feljegyezte az áthaladó szerelvények adatait. Listája szerint a németek 137 vonattal 400.426 magyar zsidót vettek át a magyar csendőrségtől Kassán.
1. TÁBLÁZAT. A KASSÁN ÁTHALADÓ TRANSZPORTOK LISTÁJA
bevagonírozás/ áthaladás Kassán |
eredetállomás |
a transzport létszáma |
május 14. |
Nyíregyháza |
3200 |
május 14. |
Munkács |
3169 |
május 16. |
Kassa |
3055 |
május 16. |
Beregszász |
3818 |
május 16. |
Máramarossziget |
3007 |
május 16. |
Munkács |
3629 |
május 16. |
Kassa |
3629 |
május 17. |
Kassa |
3352 |
május 17. |
Ungvár |
3455 |
május 17. |
Ökörmező |
3052 |
május 17. |
Munkács |
3306 |
május 18. |
Máramarossziget |
3248 |
május 18. |
Beregszász |
3569 |
május 18. |
Sátoraljaújhely |
3439 |
május 18. |
Munkács |
3025 |
május 19. |
Felsővisó |
3032 |
május 19. |
Mátészalka |
3299 |
május 19. |
Szatmárnémeti |
3000 |
május 19. |
Munkács |
3222 |
május 20. |
Máramarossziget |
3104 |
május 20. |
Nagyszőllős |
3458 |
május 20. |
Munkács |
3026 |
május 21. |
Felsővisó |
3013 |
május 21. |
Nyíregyháza |
3274 |
május 21. |
Sátoraljaújhely |
3290 |
május 21. |
Munkács |
2861 |
május 22. |
Máramarossziget |
3490 |
május 22. |
Ungvár |
3335 |
május 22. |
Szatmárnémeti |
3300 |
május 22. |
Mátészalka |
3298 |
május 23. |
Felsővisó |
3023 |
május 23. |
Nyíregyháza |
3272 |
május 23. |
Munkács |
3269 |
május 23. |
Nagyvárad |
3110 |
május 24. |
Beregszász |
2602 |
május 24. |
Kassa |
3172 |
május 24. |
Huszt |
3328 |
május 24. |
Munkács |
3080 |
május 25. |
Ungvár |
3334 |
május 25. |
Nagyvárad |
3148 |
május 25. |
Kolozsvár |
3130 |
május 25. |
Aknaszlatina |
3317 |
május 25. |
Felsővisó |
3006 |
május 26. |
Huszt |
3249 |
május 26. |
Szatmárnémeti |
3336 |
május 27. |
Sátoraljaújhely |
3325 |
május 27. |
Nagyszőllős |
3415 |
május 27. |
Nyíregyháza |
2708 |
május 27. |
Ungvár |
2988 |
május 27. |
Marosvásárhely |
3183 |
május 28. |
Técső |
2208 |
május 28. |
Dés |
3150 |
május 28. |
Nagyvárad |
3227 |
május 29. |
Beregszász |
860 |
május 29. |
Mátészalka |
3299 |
május 29. |
Kolozsvár |
3417 |
május 29. |
Szatmárnémeti |
3306 |
május 29. |
Nagyvárad |
3166 |
május 30. |
Kisvárda |
3475 |
május 30. |
Marosvásárhely |
3203 |
május 30. |
Nagyvárad |
3187 |
május 30. |
Szatmárnémeti |
3300 |
május 31. |
Ungvár |
3056 |
május 31. |
Kolozsvár |
3270 |
május 31. |
Nagybánya |
3073 |
május 31. |
Szilágysomlyó |
3106 |
június 1. |
Mátészalka |
3299 |
június 1. |
Kisvárda |
3421 |
június 1. |
Nagyvárad |
3059 |
június 1. |
Szatmárnémeti |
2615 |
június 2. |
Huszt |
2396 |
június 2. |
Beszterce |
3106 |
június 2. |
Kolozsvár |
3100 |
június 3. |
Nagyszőllős |
2967 |
június 3. |
Kassa |
2499 |
június 3. |
Nagyvárad |
2972 |
június 3. |
Szilágysomlyó |
3161 |
június 4. |
Szászrégen |
3149 |
június 4. |
Sátoraljaújhely |
2567 |
június 5. |
Nagyvárad |
2527 |
június 5. |
Mátészalka |
3100 |
június 5. |
Nyíregyháza |
2253 |
június 5. |
Nagybánya |
2844 |
június 6. |
Huszt |
1852 |
június 6. |
Dés |
3160 |
június 6. |
Beszterce |
2875 |
június 6. |
Szilágysomlyó |
1584 |
június 8. |
Dés |
1364 |
június 8. |
Kolozsvár |
1784 |
június 8. |
Marosvásárhely |
1163 |
június 9. |
Kolozsvár |
1447 |
június 11. |
Maklár |
2794 |
június 12. |
Diósgyőr |
2675 |
június 12. |
Balassagyarmat |
2810 |
június 12. |
Diósgyőr |
2941 |
június 12. |
Érsekújvár |
2899 |
június 12. |
Diósgyőr |
3051 |
június 13. |
Hatvan |
2961 |
június 13. |
Komárom |
2790 |
június 13. |
Salgótarján |
2310 |
június 14. |
Miskolc – Diósgyőr |
3968 |
június 14. |
Balassagyarmat |
1867 |
június 15. |
Léva |
2678 |
június 15. |
Miskolc |
2829 |
június 15. |
Érsekújvár |
1980 |
június 16. |
Győr |
2985 |
június 16. |
Komárom |
2673 |
június 16. |
Dunaszerdahely |
2969 |
június 25. |
Debrecen |
2286 |
június 26. |
Szeged |
3199 |
június 27. |
Debrecen |
3842 |
június 27. |
Kecskemét |
2642 |
június 27. |
Nagyvárad |
2819 |
június 27. |
Békéscsaba |
3118 |
június 28. |
Bácsalmás |
2737 |
június 29. |
Kecskemét |
2790 |
június 29. |
Szolnok |
2038 |
június 29. |
Debrecen |
3026 |
július 5. |
Sárvár |
3105 |
július 5. |
Szombathely |
3103 |
július 6. |
Kaposvár |
3050 |
július 6. |
Pécs |
3100 |
július 6. |
Kaposvár |
2066 |
július 7. |
Sopron |
3077 |
július 7. |
Pápa |
2793 |
július 7. |
Paks |
1072 |
július 7. |
Monor |
3549 |
július 7. |
Óbuda |
3151 |
július 7. |
Sárvár |
2204 |
július 8. |
Pécs |
2523 |
július 8. |
Óbuda |
2997 |
július 9. |
Monor |
3065 |
július 9. |
Óbuda |
3072 |
július 9. |
Budakalász |
3072 |
július 9. |
Monor |
3079 |
július 9. |
Békásmegyer |
1924 |
július 20. |
Rákoscsaba |
1230 |
A fogolykarton-adatbázis hű lenyomata a Magyarországon történteknek. A 2. táblázaton látható, hogy a regisztrált foglyok 78,4 százaléka Auschwitzban lépett be a náci lágerrendszerbe. A 3. táblázatból pedig nyilvánvaló, hogy csaknem az összes Auschwitzba érkező Hӓftling (fogoly) zsidó volt.
2. Táblázat. az érkezési láger szerinti megoszlás
|
fogolykártyák |
|
|
Elemszám |
% |
Auschwitzba érkezik |
5 545 |
78,4 |
Mauthausenbe érkezik |
823 |
11,6 |
Máshova érkezik |
623 |
8,8 |
Adathiány |
80 |
1,1 |
Összesen |
7 071 |
100,0 |
3. TÁBLÁZAT. AZ ÉRKEZÉSI LÁGEREK MEGOSZLÁSA DEPORTÁLÁSI JOGCÍM SZERINT
|
Érkezés a lágerrendszerbe: láger |
Összesen |
|||
Auschwitzba érkezik |
Mauthausenbe érkezik |
Máshova érkezik |
|||
Deportálás jogcíme |
Magyar zsidó |
99,2% |
79,0% |
85,0% |
95,6% |
Magyar cigány |
0,0% |
0,2% |
4,5% |
0,4% |
|
Magyar köztörvényes |
0,2% |
7,9% |
0,2% |
1,1% |
|
Magyar rendőrségi őrizetes |
0,0% |
2,4% |
0,0% |
0,3% |
|
Magyar politikai fogoly |
0,1% |
0,5% |
1,7% |
0,3% |
|
Magyar védőőrizetes |
0,4% |
9,7% |
7,5% |
2,1% |
|
Egyéb |
0,2% |
0,2% |
1,2% |
0,3% |
|
Összesen |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
100,0% |
Mindez azt jelenti, hogy teljes minta több mint háromnegyedét az Auschwitzba érkező zsidó foglyok adják. Így nem meglepő, hogy a kassai transzportlista és a fogolykartonok érkezési dátumai sokszor megfeleltethetőek egymásnak. A kartonok mintáján megjelenő nagyobb májusi csomópontokat (május 18: 147 érkező, május 20: 289 érkező, május 21: 462 érkező, stb.) az ekkor regisztrált foglyok eredeti lakóhelyével (Munkács, Beregszász, stb.) összevetve például nyilvánvaló válik, hogy az I. deportációs zónából érkező, Kassán május 25-ig áthaladó tömegtranszportok túlélőivel van dolgunk. Ugyanígy például a június 14-én érkezők jelentős része a két nappal azelőtt Kassán áthaladt érsekújvári transzport „utasai” voltak.
2. A strasshofi deportáció
A majdnem 440 ezer, vidékről deportált magyar zsidó mintegy 3 százaléka nem Auschwitzba, hanem Kelet-Ausztriába került. Ennek két fő oka volt. Egyrészt Hanns Blaschke SS-tábornok, bécsi polgármester sürgős munkaerő utánpótlást kért Kaltenbrunnertől, az RSHA főnökétől. A leglogikusabb megoldásnak az tűnt, hogy a már folyamatban lévő magyarországi deportálások néhány transzportját Ausztriába irányítják. Másrészt 1944 tavaszán-nyarán intenzív tárgyalások folytak Magyarországon az SS és a cionisták között. A bizarr eseménysort az indította el, hogy Himmler – érezve a Harmadik Birodalom végnapjainak közeledtét – kapcsolatokat keresett az angolszász kormányokkal Hitler háta mögött. Többfelé tapogatózott, és így jutott el a magyarországi cionistákhoz. Himmler vérbeli náciként meg volt győződve arról, hogy a „nemzetközi zsidósághoz” fűződő kapcsolataik révén hatással tudnak lenni London és Washington álláspontjára. A Kasztner Rezső vezette cionista csoportnak természetesen semmilyen befolyása nem volt a világpolitikára, de úgy látta, hogy a tárgyalások révén talán meg tud menteni néhány zsidót. A különös alkudozásokat német részről kezdetben Eichmann vezette, akinek kapóra jött Blaschke Kaltenbrunneren keresztül érkező kérése. A zsidók Kelet-Ausztriába küldését a tárgyalásokon az SS „jóindulatú” lépéseként interpretálta, hiszen a deportáltak nem a rettegett auschwitzi haláltáborba kerültek. Egyben Kaltenbrunner utasításának is eleget tett.
A IV. deportálási zónából (például Baja, Debrecen, Szeged, Szolnok) Ausztriába hurcolt zsidók létszámát különböző becslések 20.787 és 10 ezer fő közé teszik. Ezek közül leginkább a 15 ezer tűnik elfogadhatónak. A strasshofi elosztó központba érkező deportáltak lényegesen szerencsésebbek voltak Auschwitzba került társaiknál. Kelet-Ausztriában ugyanis nem a megsemmisítés volt az elsődleges cél, hanem a rabszolgamunka. Ennek megfelelően a családok sok helyen együtt maradhattak. Gyakran az ellátás és a bánásmód is elviselhetőbb volt, mint más koncentrációs táborokban. A háború utolsó hónapjaiban a deportáltak egy részét Mauthausenbe, Theresienstadtba és más lágerekbe vitték. Összességében a nyáron Kelet-Ausztriába hurcolt deportáltak mintegy 80 százaléka túlélte a holokausztot.
3. Az egyéni akciók (Einzelaktionen)
A nyári tömegdeportálásokat a német rendőri szervek képtelenek lettek volna a magyar hatóságok segítsége nélkül megszervezni és lebonyolítani. Az úgynevezett Einzelaktionen (egyéni akciók) keretében azonban több, kisebb szállítmányt is a náci lágerrendszerbe küldtek. Ilyenek voltak az első, Auschwitzba indított transzportok is. Április 28-29-én összesen 3800 zsidót hurcoltak a haláltáborba a kistarcsai és a topolyai internálótáborokból és budapesti börtönökből. A tömegdeportálások júliusi leállítása után is sor került hasonló akciókra. Július 19-én és 24-én a kistarcsai, majd a sárvári tábor összesen mintegy 2720 foglyát szállították Auschwitzba.
A magyarországi német rendőri szervek kisebb zsidó transzportokat a további hónapokban is küldtek a lágerekbe. Auschwitzba például augusztus 19-én 16 főt, 22-én 2 főt, szeptember 4-én 5 bécsi magyar zsidót, 5-én 5 főt. Az utolsó ilyen szállítmányok egyike lehetett az, amelynek két tagja az általunk elemzett mintába is bekerült: őket Eichmann Sondereinsatzkommandója irányította Ravensbrückbe 1944 decemberének elején. Az Einzelaktionen keretében összesen mintegy 10-12 ezer embert hurcoltak a náci lágerrendszerbe.
A német megszállást követő napokban a német rendőri szervek (elsősorban Alfred Trenker SS őrnagy Gestapo-különítménye) és magyar segítőik százával tartóztatták le a magyar politikai és gazdasági élet zsidó és nem zsidó vezető személyiségeit. Elfogták például Chorin Ferencet, a Gyáriparosok Országos Szövetségének elnökét, Vida Jenő nagyiparost, Baranyai Lipótot, a Magyar Nemzeti Bank elnökét és Sombor-Schweinitzer Józsefet, a politikai rendőrség főnökét. Elhurcolták Bajcsy-Zsilinszky Endre és Rassay Károly országgyűlési képviselőket, Keresztes-Fischer Ferenc belügyminisztert, Gratz Gusztáv volt külügyminisztert és Andorka Rudolf diplomatát. Az előre elkészített elfogatási listán szerepelt mindenki, akiről a megszállók feltételezték, hogy németellenes szervezkedésbe kezdhet. Ilyen volt például Bethlen István volt miniszterelnök és Kállay Miklós is, aki a megszállásig volt a kormány feje. Mindketten elmenekültek. Míg Bethlen sikeresen bujkált a következő hónapokban, Kállayt végül elfogták, Mauthausenbe, majd Dachauba deportálták.
A letartóztatottak nagy részét először Bécsbe vitték, ahol az ottani Gestapo kihallgatta őket. Ezután általában Mauthausenbe kerültek. Itt a prominens keresztényeket leggyakrabban „védőőrizetesként”, míg a zsidókat „magyar zsidóként” regisztrálták. A 4. táblázaton jól látható, hogy mintánkban a nem zsidóként regisztráltak legnagyobb csoportját a védőőrizetesek adták. Ebbe a kategóriába nem csak a prominensek, hanem más, politikai okokból elhurcoltak is beletartoztak, például náciellenes szervezkedéssel gyanúsított „hétköznapi” magyarok. Közülük sokan szintén Mauthausenbe kerültek. A budapesti és bécsi Gestapo-irodák deportációs gyakorlatát tükrözi a 1. ábra, amelyen megfigyelhető, hogy a minta nem zsidó származású tagjai (köztük elsősorban a védőőrizetesek) a legnagyobb arányban (18 %) Mauthausenben léptek be a lágerrendszerbe.
4. Táblázat. a deportálás jogcíme szerinti megoszlás
|
fogolykártyák |
|
|
Elemszám |
% |
Magyar zsidó |
6 716 |
95,0 |
Magyar cigány |
32 |
0,5 |
Magyar köztörvényes |
78 |
1,1 |
Magyar rendőrségi őrizetes |
21 |
0,3 |
Magyar politikai fogoly |
22 |
0,3 |
Magyar védőőrizetes |
151 |
2,1 |
Egyéb |
19 |
0,3 |
Adathiány |
32 |
0,5 |
Összesen |
7 071 |
100,0 |
1. ábra. A különböző táborokba érkezők származás szerinti megoszlása
Horthy rosszul szervezett és hamvába holt kiugrási kísérletére válaszul a megszálló németek 1944. október 15-16-án Szálasi Ferencet és Nyilaskeresztes Pártját juttatták hatalomra. A nyári deportálások leállítása után Budapestet csalódottan elhagyó Eichmann rögtön visszatért. A nácik lehetőséget láttak arra, hogy befejezzék a „zsidótlanítás” magyarországi programját. Az SS-alezredes és Vajna Gábor nyilas belügyminiszter gyorsan megállapodtak a deportálások újraindításában. Az úti cél most már nem Auschwitz volt. A németeknek ekkor már munkaerőre volt szükségük, a szisztematikus népirtási szándékok a háttérbe szorultak.
Október 20-án hajnalban a nyilas karhatalom megkezdte a munkaképes (vagy annak minősített) zsidók összegyűjtését Budapesten. Néhány nap alatt 25 ezer férfit és 10 ezer nőt hurcoltak el. Őket kezdetben a főváros környékén, erődítéseken dolgoztatták. Október 26-án a nyilasok mintegy 14-15 ezer munkaszolgálatost „engedtek át” a németeknek. November elején megindult a fővárosban összegyűjtött emberek deportálása is. A zsidók egy részét gyalogmenetekben hajtották nyugat felé, másokat vasúton szállítottak el. Bár november végén Szálasi külpolitikai megfontolásokból, a semleges országok (Svédország, Svájc, Vatikán, stb.) nyomására leállította a gyalogmeneteket, a kisebb volumenű vasúti deportálások folytatódtak. November eleje és december vége között összesen 50 ezer magyar zsidót hurcoltak el. A deportáltak egy része erődítési építkezéseken robotolt a nyugati határszélen. A rabszolgamunka túlélőit 1945 tavaszán vitték a Birodalom koncentrációs táboraiba. Másokat Magyarországról közvetlenül a lágerrendszerbe szállítottak.
A nyilas időszakban deportáltak több ezer romát is. Elsősorban dunántúli cigányokat vittek el. Legtöbbjüket a komáromi Csillagerődben tartották fogva és a munkaképeseket innen szállították Buchenwaldba, Ravensbrückbe, Sachsenhausenbe és Bergen-Belsenbe.
A fogolykarton-mintában meglehetősen alacsony a roma származásuk miatt deportáltak száma. Érkezési helyszíneiket és időpontjaikat az alábbi táblázatok foglalják össze:
|
elemszám |
% |
Mauthausenbe érkezik |
2 |
6,3 |
Máshova érkezik |
27 |
84,4 |
Adathiány |
3 |
9,4 |
Összesen |
32 |
100,0 |
5.b. TÁBLÁZAT. A ROMÁK ÉRKEZÉSI IDŐPONTJAI
|
elemszám |
% |
1944.05.05 |
2 |
6,3 |
1944.11.07 |
1 |
3,1 |
1944.11.14 |
1 |
3,1 |
1944.11.28 |
1 |
3,1 |
1944.12.01 |
1 |
3,1 |
1944.12.02 |
15 |
46,9 |
1944.12.18 |
3 |
9,4 |
1944.12.19 |
1 |
3,1 |
1944.12.23 |
1 |
3,1 |
Adathiány |
6 |
18,8 |
Összesen |
32 |
100,0 |
A fenti adatok is jelzik azt a tényt, hogy a romák túlnyomó részét a nyilas korszakban deportálták. A májusi regisztráció nem Magyarországról érkező szállítmányt takar: ekkor ugyanis a grazi Kripo (bűnügyi rendőrség) küldött két magyar romát Mauthausenbe. A nyilas korszak deportációs iránya is kirajzolódik a táblázatból. A cigányokat ekkor elsősorban nem Mauthausenbe, hanem más táborokba hurcolták.
6. Lágerközi transzportok Auschwitzból
Az Auschwitzba deportált magyar zsidók döntő többségét azonnal meggyilkolták. A többiek a lágerkomplexum különböző szektoraiba kerültek. Egy részükkel végeztek a katasztrofális körülmények (bánásmód, ellátás, járványok), vagy a további szelekciók. Másokat a különböző náci koncentrációs és munkatáborokba szórtak szét. Ahogy a 6. táblázat is mutatja, az általunk elemzett minta döntő többségét Mauthausenbe szállították.
6. Táblázat. A további transzportok megoszlása
|
fogolykártyák |
|
|
Elemszám |
% |
Auschwitzból Mauthausenbe |
4 075 |
73,5 |
Auschwitzból Mittelbauba |
147 |
2,7 |
Auschwitzból Gross-Rosenbe |
553 |
10,0 |
Auschwitzból Sachsenhausenbe |
351 |
6,3 |
Auschwitzból Plaszówba |
1 |
0,0 |
Auschwitzból Ravensbrückbe |
38 |
0,7 |
Auschwitzból Buchenwaldba |
3 |
0,1 |
Auschwitzból Dachauba |
1 |
0,0 |
Auschwitzból egyéb táborba |
5 |
0,1 |
Auschwitz II-ből I-be, majd innen tovább |
15 |
0,3 |
Adathiány (Auschwitzba érkezett, de a további transzport ismeretlen) |
356 |
6,4 |
Összesen |
5 545 |
100,0 |
Ha transzportokra bontjuk a mintát, hasonló eredményt kapunk: a népesebb (a mintán 800 fő fölötti) szállítmányok Auschwitzból Mauthausenbe tartottak, vagonokban pedig magyar zsidókat szállítottak.
7.a. TÁBLÁZAT. AZ 1944.05.28-ÁN TOVÁBBSZÁLLÍTOTT TRANSZPORTOK MEGOSZLÁSA
|
Elemszám |
% |
Auschwitzból Mauthausenbe |
842 |
98,5 |
Auschwitzból Gross-Rosenbe |
10 |
1,2 |
Auschwitzból Sachsenhausenbe |
1 |
0,1 |
Nem Auschwitzba érkezett, ezért irreleváns |
2 |
0,2 |
Összesen |
855 |
100,0 |
7.b. TÁBLÁZAT. AZ 1944.05.28-ÁN TOVÁBBSZÁLLÍTOTT TRANSZPORTOK FOGOLYCSOPORTOK SZERINTI MEGOSZLÁSA
|
Elemszám |
% |
Magyar zsidó |
854 |
99,9 |
Adathiány |
1 |
0,1 |
Összesen |
855 |
100,0 |
8.a. TÁBLÁZAT. AZ 1944.06.08-ÁN TOVÁBBSZÁLLÍTOTT TRANSZPORTOK MEGOSZLÁSA
|
Elemszám |
% |
Auschwitzból Mauthausenbe |
779 |
96,7 |
Auschwitzból Gross-Rosenbe |
18 |
2,2 |
Auschwitzból Sachsenhausenbe |
7 |
0,9 |
Adathiány |
2 |
0,2 |
Összesen |
806 |
100,0 |
8.b. TÁBLÁZAT. AZ 1944.06.08-AI TOVÁBBSZÁLLÍTOTT TRANSZPORTOK FOGOLYCSOPORTOK SZERINTI MEGOSZLÁSA
|
Elemszám |
% |
Magyar zsidó |
806 |
100,0 |
9.a. TÁBLÁZAT. AZ 1944.06.13-AI TOVÁBBSZÁLLÍTOTT TRANSZPORTOK MEGOSZLÁSA
|
Elemszám |
% |
Auschwitzból Mauthausenbe |
832 |
99,7 |
Auschwitzból Gross-Rosenbe |
1 |
0,1 |
Nem Auschwitzba érkezett, ezért irreleváns |
2 |
0,2 |
Összesen |
835 |
100,0 |
9.B. TÁBLÁZAT. AZ 1944.06.13-AI TOVÁBBSZÁLLÍTOTT TRANSZPORTOK FOGOLYCSOPORT SZERINTI MEGOSZLÁSA
|
Elemszám |
% |
Magyar zsidó |
834 |
99,9 |
Magyar védőőrizetes |
1 |
0,1 |
Összesen |
835 |
100,0 |
7. Lágerközi transzportok az összeomlás időszakában
A szövetséges csapatok előretörésével a náci Németország által kontrollált területek egyre zsugorodtak. A táborrendszer első elesett bástyája a szovjet hadsereg által 1944 júliusában felszabadított Lublin-Majdanek volt.
Auschwitz kiürítését még 1944 késő nyarán elkezdték előkészíteni. Novemberben hozzáláttak a krematóriumok leszereléséhez. A front közeledtével egyre nagyobb fogolycsoportokat küldtek a Birodalom belső területein lévő táborokba. 1944-45 fordulóján a rohamosan tért vesztő nácik által megmozgatott fogolytömeg lavinaszerűen nőtt: összesen mintegy félmillió foglyot evakuáltak. Egy részüket gyalogmenetekben hajtották sok száz kilométeren keresztül. A gyengéket, a továbbmenni képteleneket vagy a szökést megkísérlőket agyonlőtték. Más szállítmányokat (gyakran nyitott kocsikból álló) szerelvényeken szállítottak el. Az összeomlás káoszában ezek a vonatok sokszor céltalanul bolyongtak a széthulló lágerrendszerben. A bezárt foglyok napokig-hetekig nem jutottak élelemhez, vízhez, friss levegőhöz. Előfordult, hogy a célállomásra befutó szerelvények már nagyrészt csak hullákat szállítottak.
A kiürítési folyamat leképeződik a fogolykartonok adatbázisában is. 1944 novembere és 1945 januárja között több olyan időpont válik ki a mintából, amikor nagyobb számban szállítottak magyar állampolgárságú deportáltakat más táborokba:
- 1944. november 3. 239 fő, a teljes sokaság 4 százaléka, az ilyen adattal rendelkezők 4 százaléka
- 1945. január 25. 511 fő, a teljes sokaság 7 százaléka, az ilyen adattal rendelkezők 10 százaléka
- 1945. január 29. 258 fő, a teljes sokaság 4 százaléka, az ilyen adattal rendelkezők 5 százaléka
- 1945. február 13. 108 fő, a teljes sokaság 2 százaléka, az ilyen adattal rendelkezők 2 százaléka
- 1945. február 17. 123 fő, a teljes sokaság 2 százaléka, az ilyen adattal rendelkezők 2 százaléka
- 1945. március 3. 372 fő, a teljes sokaság 5 százaléka, az ilyen adattal rendelkezők 7 százaléka
Keresés
Tananyag ajánló
Politikai antropológiai előadások
Negyedik éve tanítom egy félévben kulturális antropológusoknak a Politikai antropológia c. tárgyat. Az előadásokat alaposan kidogoztam, s hallgatóim a maguk által készített jegyzetek alapján készülnek a vizsgára. A megadott szakirodalmat feldolgozzák, de közös tapasztalat, hogy nincs olyan szöveg, mely egységes keretben, a politika jelenségvilágára koncentrálva, az antropológiai szempontokat figyelembe véve képes lenne arra, hogy közel hozza a politika világát a hallgatókhoz, megértetve velük, hogy de te fabula narratur.
Támogatók
A Társadalominformatika: moduláris tananyagok, interdiszciplináris tartalom- és tudásmenedzsment rendszerek fejlesztése az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, az ELTE TÁMOP 4.1.2.A/1-11/1-2011-0056 projekt keretében valósul meg.