Cigányellenesség ma: a cigányokról alkotott kép a mai Magyarországon
Az „ELTE TÁMOP-4.1.2.A/1-11/1-2011-0056” Társadalominformatikai pályázat keretében az ELTE Társadalomtudományi Karán működő Társadalmi Konfliktusok Kutatóközpont a jelenkori hazai társadalmi konfliktusok kutatása részeként 2013-ban országos reprezentatív mintán (N= 1008 fő) kérdőíves adatfelvételt végzett. A vizsgálat célja többek között a romákkal, a roma kisebbséggel kapcsolatos egykori és mai képzetek, attitűdök vizsgálata, a cigányellenesség manifeszt és látens kognitív és affektív tartalékainak feltárása volt.
Bevezető
Minden csoport létezésének legfőbb eleme a neve. Ha egy csoportnak nincs neve, sem a csoport tagjai, sem más csoportok tagjai nem képesek elhatárolni a csoportot a társadalmilag megszerkesztett valóságban, nem jön létre a csoport szemantikai tere, saját valósága a társadalmilag megszerkesztett valóság egyetemében.
A cigányok esetében a névtelenség a saját csoport perspektívájából nézve feltűnő, mivel a külső csoportok szemében a cigányoknak nevezett csoport eleve megjelent és elkülönült. Indoeurópai nyelvekben az egyipotomi erededetre utaló név (Gypsy) vagy a görög ατσιγανος (atsziganosz) névre visszavezethető nevek egyike (cikan, Zigeuner, tzigane, zongaro, zigan stb.) szolgál a csoport megjelölésére. A görög szó eredetileg olyan emberekre utalt, akik a “törvénnyel szemben állnak”, “kívülállók vagy “érinthetetlenek”.
A külső megfigyelő szemében egységesnek és differenciálatlannak tűnő csoport tagjai nem ismertek olyan nevet, amely az egész csoport megjelölésére szolgált volna. A mai politikailag korrekt név, a roma bevezetésére csak 1971-ben, az Első Roma Világkongresszus alkalmával került sor, amikor az ott megjelentek megegyeztek abban, hogy a rom (ember) szó többes számú alakja, a roma legyen a világ összes cigánynak minősülő ember neve.
Magyarországon a “roma” szó mind a napig versenyben van a “cigány” szóval, melyet az esetleges negativ konotációk ellenére sok ember önmaga azonosítására is alkalmaz, sőt a csoportot hivatalosan megjelenítő önkormányzat is az “Országos Cigány Önkormányzat” nevet használja.
A magyarországi cigány kisebbség sajátos helyzetére utal, hogy a magukat “cigánynak” vagy “romának” nevező emberek száma rendre alatta marad a magukat nem cigánynak tartó személyek által megadott számnak. A “belső” és a “külső” kategorizáció által látni vélt populációk nem esnek egybe. A “belső” kategorizáció eredményeként létrehozott populáció jóval kisebb mint a “külső” kategorizáció által létrehozott populáció (Csepeli, 2010, Csepeli-Simon, 2004).
A cigánykép megközelítései
A kutatás során 5 megközelítésben vizsgáltuk a megkérdezettek cigányokról alkotott képét és a cigányokkal kapcsolatos érzéseit. Az első megközelítésben azt néztük, hogy a megkérdezettek milyen mértékű távolságot érezenek az általuk cigányként azonosított csoporttól. A társadalmi távolság mérésekor szokásosan alkalmazott Bogardus-skála három fokozata mentén azt kérdeztük, hogy a megkérdezett elfogadná-e parternrként, szomszédként és munkatársként cigánynak tartott személyt.
A második megközelítés során arra voltunk kíváncsiak, hogy a megkérdezettek elképelhetőnek tartják-e azt, hogy Magyarországnak a közeli jövőben cigány miniszterelnöke legyen, s ezt követően arra voltunk kíváncsiak, hogy mit gondolnak a többség véleményéről ebben a kérdésben. Mivel a kérdést több kisebbségi kategória esetében is megfogalmaztuk, a „cigány” szó jelentését politikai kontextusban összehasonlító módon vizsgálhattuk.
Harmadik megközelítésben a „cigány” szó által mozgósított érzéseket, s az érzések igazolásaként megfogalmazódó sztereotípiákat visgáltuk, különös hangsúllyal a mai magyar közbeszédben megfogalmazódó vádakra („cigánybűnözés”).
A negyedik megközelítés a többség és a kisebbség együttéléséből adódó konfliktus potenciált mérte fel, melynek során felmértük a konfliktus megoldásának lehetséges kimeneteleit.
Az ötödik megközelítés során a megkérdezettek által cigánynak tartott népesség létszámadataira voltunk kíváncsiak. Mindegyik válaszadótól megkérdeztük, hogy százalékokban kifejezve mekkorára becsülik a magyarországi népességen belül a cigányok arányát, majd ugyanerre a becslésre kértük őket 20 éves távlatban.
A kapott változók alapján sokváltozós matematikai statisztikai eljárás (klaszteranalízis) alkalmazásával csoportokat hoztunk létre a válaszadók között, mely csoportok a cigányokhoz való érzelmi viszony szerint különböztek egymástól. Az elemzés révén létrejött csoportokat a magyar nemzeti identitás jellege és egyes szociológia változók függvényében is megvizsgáltuk.
Ebben a cikkben ennek az elemzésnek az eredményeit mutatjuk be.
A cigányoktól érzett távolság
Az 1. táblázatban mutatjuk be, hogy miként alakultak a válaszok azokta a kérdésekre, melyekben a megkérdezettek cigányoktól érzett távolságát mértük. Az elemzésbe 3 eredeti változót vontunk be, melyek sorában a partnerség, a szomszédság, és a munkatársi viszony lehetőségét mértük fel.
1. táblázat
"Elfogadná-e vagy nem, ha .... cigány lenne?"
(százalékban)
igen |
nem |
nem tudja |
válaszhiány |
|
munkatársa |
73 |
25 |
2 |
0 |
szomszédja |
59 |
37 |
3 |
1 |
partnere |
25 |
69 |
4 |
2 |
A táblázatból látható, hogy a partnerség lehetősége nem túl népeszerú a megkérdezettek körében, szemben a szomszédság és különösen a munkatársi viszony lehetőségeivel. Partnerségben a „cigány” egy rendben van az „arabbal”, a „kínaival”, szemben más kategóriákkal (zsidó, román, orosz), melyek esetében a partnerséget a megkérdezettek inkább elképzelhetőnek tartják. Ez az adat arra utal, hogy a „cigány” kategória a megkérdezettek szemében a „fehér” kategória faji jellegű nem kívánatos alternatívája, melynek negatív hatása a munkatársi viszonyban viszont mér nem érvényesül.
A társadalmi távolságot mérő három változóval főkomponens-analízist végeztünk, melynek eredményét a 2. táblázatban mutatjuk be.
2. táblázat
A „cigány” távolságérzetet mérő főkomponens szerkezete
faktorsúly |
kommunalitás |
|
szomszéd |
.844 |
.713 |
munkatárs |
.834 |
.703 |
partner |
.698 |
.487 |
Magyarázott variancia százalékban |
63.40 |
A főkomponens elemzés végső eredményeként kaptuk meg a "cigány távolság skála" változóját, melynek minél magasabb az átlagértéke, annál nagyobb mérvű elfogadást (annál kisebb mérvű távolságot) mutat.
A cigányok politikai szerepvállalása
Az elemzés során két kérdést vettünk figyelembe. Az első kérdés esetében arra voltunk kiváncsiak, hogy a megkérdezett elképzelhetőnek tartja-e, hogy Magyarországnak cigány miniszterelnöke legyen, míg a másik kérdésben azt akaruk megtudni, hogy a válaszadó szerint a többség mit gondol egy cigány miniszterelnök lehetőségéről.
3. táblázat
„El tudja-e képzelni, hogy (még ebben az évtizedben) Magyarország miniszterelnöke cigány legyen?”/ „Ön szerint a Magyarországon élők többsége mit gondol erről?"
(százalékban)
igen |
nem |
válaszhiány |
|
elképzelhető, hogy a miniszterelnök cigány |
30 |
65 |
5 |
a többség véleménye |
17 |
70 |
13 |
A 3. táblázat azt mutatja, hogy az egyéni álláspont és a többségnek tulajdonított álláspont jelentősen eltér egymástól. A cigányok politikai szerepvállalására nézve egyébként sem túl jó helyzet jelentősen rosszabbra fordul, ha nem az egyéni, hanem az egyének által a többségnek tulajdonított véleményt nézzük.
A kérdést más kategóriák esetében is megfogalmaztuk (zsidó, nő, fiatal, erdélyi magyar, leszbikus, férfi homoszexuális), de egy esetben sem tért el ennyire az egyéni és a többségnek tulajdonított vélemények gyakorisága.
Mivel a két változó reliabilitása kiváló volt (Cronbach's Alpha: 0.710), ezért összevonással képeztünk egy skálát (értékei: 0,1,2), mellyel a cigány politikai szereplésének megítélését mértük.
4. táblázat. A cigányok politikai szereplésére vonatkozó összevont skála
(százalékban)
0: egyik állítás sem képzelhető el |
57 |
1: egyik állítás elképzelhető |
15 |
2: mindkét állítás elképzelhető |
14 |
válaszhiány |
14 |
A végső változó neve a „cigány politikai szerep skála” lett, melynek ha nagy az átlagértéke, akkor azt mutatja, hogy a személy elképzelhetőnek tartja a cigányok politikai szerepét, s ha kicsi az átlagértéke, akkor a személy nem tartja ezt a szerepet elképzelhetőnek cigányok esetében.
Explicit cigányellenesség
A válaszadók cigányképét eredetileg a cigány sztereotípiák három változójával kívántuk jellemezni:
Az elemzésben három eredeti állítást vontunk be, melyek fogadtatását 5 fokozatú Likert-skálák segítségével mértünk. Az állítások a következők voltak:
- A cigányoknak a vérükben van a bűnözés
- Sok cigány nem tanulja meg családjában a tulajdon tiszteletét
- A nyomor kényszeríti a cigányokat a bűnözésre
5. táblázat
A cigányokkal kapcsolatos sztereotípiák fogadtatása
(egyetértés átlagai; a 3. állítás válaszai átkódolva)
Átlag |
Szórás |
|
1. A cigányoknak a vérükben van a bűnözés |
3.47 |
1.46 |
2. A tulajdon tiszteletének hiánya |
4.00 |
1.81 |
3. A nyomor következménye a bűnözés |
3.11 |
1.30 |
(A három változóra vonatkozó Cronbach's alpha: 0.541, nagyon alacsony. Ha csak az 1. és 2. változóra nézzük, a Cronbach's Aplha értéke kiváló: 0.735.)
A bűnözést a nyomorral magyarázó állítás láthatóan nem illik be a bűnözést genetikai okokra visszavezető értelmezés keretébe. Emiatt a genetikai interpretációra épülő két állításra kapott válaszokat átkódoltuk (0-4 értékekre) , majd összevontuk. A kapott skála tartománya 0-8, átlaga 5.53, szórása: 2.30
A két cigányellenes kijelentés (Vérükben a bűnözés, A tulajdon tiszteletének hiánya) mellett figyelembe vesszük a cigány és nem cigány viszonyra vonatkozó kijelentéssor leginkább diszkrimináló ütemét , mely a többség és a kisebbség konfliktus megoldását a kisebbség kiutasításával képzeli megoldani, akkor a cigányellenesség mértékét jól mutató skálát (főkomponenst) kapunk (6. táblázat).
6. táblázat
A cigányellenesség-skála
faktorsúly |
kommunalitás |
|
a cigányoknak a vérükben van a bűnözés |
.871 |
.758 |
sok cigány nem tanulja meg családjában a tulajdon tiszteletét |
.817 |
.667 |
Megoldás a cigány-nem cigány viszony kezelésére: kiutasítás |
.628 |
.394 |
Magyarázott variancia százalékban |
60.63 |
Az "explicit cigányellenesség skála" mentén minél nagyobb az átlagérték, annál inkább nagyobb a cigányokkal szemben mutatkozó kirekesztés.
A cigány probléma „megoldása”
Kíváncsiak voltunk arra, hogy a cigány kisebbség és a nem cigány többség közötti viszony konfliktusként történő értelmezése milyen konfliktus megoldási módokat implikál. Négyféle megoldási módot kínáltunk fel, s a megkérdezettek eldönthették, hogy 1-től 5-ig terjedő skálák mentén egyenként értékeljék az egyes megoldási módokat. A válaszokat az 7. táblázaton mutatjuk be.
7. táblázat
A cigányok és a nem cigányok közötti konfliktus megoldási módjai
A cigányokkal kapcsolatos konfliktusok csak akkor csökkennek/oldódhatnak meg, ha... |
Átlag |
Szórás |
.. a cigányok elköltöznének Magyarországról |
3.04 |
1.48 |
... a cigányok minél inkább elkülönülten élnének |
3.04 |
1.45 |
... a cigányok teljesen beolvadnának a többségi társadalomba |
3.14 |
1.31 |
... a cigányok integrálódnának a társadalomba, megőrizve a saját kultúrájukat |
2.62 |
1.27 |
Az elemzés során a négy változót együttesen kezeltük, ám a faktorelemzés nem hozott értelmezhető eredményt. Alternatívaként főkomponens-elemzést végeztünk, melynek eredményeként két faktort kaptunk, de azok szintén nem voltak értelmezhetőek. A megoldást az összevonás hozta meg. A változókat átkódoltuk (0-4 értékre), majd az átkódolt értékeket összevontuk. A kapott skála tartománya 0-16, átlaga 7.81, szórása: 3.98. A skála a kirekesztés-integráció dimenzióban méri a cigány kisebbséggel kapcsolatos attitűdöt. Az alacsony érték a kirekesztés, a magas érték az integrálás helyeslésére utal.
Egy másik kérdésben azt kérdeztük, hogy „Mi lenne a megoldás a cigányok és a nem cigányok közötti viszony kezelésére?”. A válaszadók a felkínált négy megoldás közül többet is választhattak. A 8. táblázat mutatja az eredményeket.
8. táblázat.
„Mi lenne a megoldás a cigányok es nem cigányok közötti viszony kezelésére?”
(százalékban)
választotta |
nem választotta |
válaszhiány |
|
Kiutasítás |
18 |
76 |
5 |
Beilleszkedésre kényszerítés |
41 |
54 |
5 |
Oktatás, nevelés |
82 |
15 |
3 |
Segély, támogatás |
18 |
78 |
4 |
A 8. táblázat azt mutatja, hogy a legkevésbé választott megoldás a kiutasítás és a segélyezés volt. Eszerint a megkérdezettek többsége se a radikális jobboldali, se a radikális baloldali megoldást nem támogatja. A többség a konfliktus megoldását az oktatásban és a nevelésben látja, de jelentős azok tábora is, akik a cigány kisebbséget a többség normái szerinti beilleszkedésre kényszerítenék.
Sem a faktorelemzés, se a főkomponens elemzés nem vezetett eredményre, a négy változó belső konzisztenciája is alacsony volt. (Cronbach's Alpha: 0.312). A „kiutasítás” alternatívájával kapcsolatos válaszokat a korábban ismertetett cigányellenesség-skála szerkesztésekor hasznosítottuk.
A cigányok létszámának becslése
A 9. és a 10. táblázatokon mutatjuk be a cigány kisebbség jelenlegi és 20 éven belül várható létszámára vonatkozó becsléseket, melyeket a teljes magyarországi népesség százalékos arányában kértünk.
A válaszokat mindkét esetben a realitásokhoz viszonyítva kódoltuk, megkülönböztetve a reális és az irreális becslőket, akik rendre túlbecslők voltak (alulbecslőre nem akadtunk.)
9. táblázat
„Becslése szerint Magyarország lakosságának hány százaléka roma/cigány?”
(százalékban)
alulbecslők (1 millió fő alatt) |
8 |
pontos becslők (1 millió fő) |
12 |
felülbecsülők (1-2 millió fő között) |
9 |
extrém felülbecslők (2 millió fő felett) |
61 |
nem tudja |
0 |
válaszhiány |
10 |
10. táblázat
„Becslése szerint 20 év múlva Magyarország lakosságának hány százaléka lesz roma/cigány?”
(százalékban)
alulbecslők (2 millió fő alatt) |
14 |
pontos becslők (2 millió fő) |
8 |
felülbecsülők (2-3 millió fő között) |
16 |
extrém felülbecslők (3 millió fő felett) |
51 |
nem tudja |
0 |
válaszhiány |
11 |
A két skálát összeadva és átlagolva létrehoztuk a cigányok létszámbecslésének skáláját, mely minél magasabb átlagértéket mutat, annál nagyobb létszámbecslést jelez. A 9. és a 10. táblázat alapján megállapítható, hogy a megkérdezettek szemében a cigány kisebbség „demográfiai lavina” –ként jelenik meg.
A mai magyar többségi társadalom megoszlása a cigányokhoz való viszony jellege szerint
A „cigány” névvel kapcsolatos kérdésekre kapott válaszokat együttesen kezelve kluszterelemzést végeztünk, melynek eredményeképpen három csoport különült el:
A teljes minta 13 százaléka került a „kirekesztő” csoportba, melynek tagjai a lehető legnagyobb távolságot érzik önmaguk és a cigánynak tartott csoport között, nem tartják valószínűnek cigány miniszterelnök megjelenését, a cigány kisebbség és a nem cigány többség közötti konfliktus megoldásában nem riadnak vissza a radikalizmustól, a cigányok jelenlegi és várható létszámát extrém módon eltúlozzák, s attitűdjüket a heves cigányellenesség jellemzi.
Az „elutasító” csoport tagjai szintén negatívan viszonyulnak a cigányként látott kisebbségi csoporthoz, de a „kirekesztőkhöz” képest kevésbé szélsőségesek. A cigány miniszterelnök lehetőségét éppen úgy kétlik, mint a kirekesztőek, de a létszámbecslésben visszafogottabbak, a távolságtartásban kevésbé határozottak, az explicit cigányellenesség körükben jellemző, de kevésbé intenzív. Az „elutasítók” aránya a reprezentatív mintában 41 százalék.
11. táblázat
A klaszterek jellemzői a bevont változók átlagai alapján
Kirekesztő |
Befogadó |
Elutasító |
|
A cigányoktól érzett távolság (főkomponens) |
-0.174 |
0.137 |
-0.100 |
A cigányok politikai szerepvállalása (0-3 skála) |
0.52 |
0.48 |
0.51 |
A cigány probléma megoldása (0-16 skála) |
9.03 |
7.10 |
8.23 |
A cigányok létszámának becslése (skála) |
62.16 |
17.52 |
38.39 |
Explicit cigányellenesség (főkomponens) |
0.427 |
-0.231 |
0.126 |
A teljes minta 46 százaléka a „befogadó” csoportba került. Ennek a csoportnak a tagjai a másik két csoporthoz hasonlóan nem tartják túl valószínűnek a cigány miniszterelnök megjelenését, de a másik két csoporttól eltérően a cigány kisebbség problémái megoldásait az integrálás irányában keresik. A létszámbecslés ebben a csoportban közelít leginkább a realitásokhoz, explicit cigányellenességről egyáltalán nem beszélhetünk, annál inkább annak tagadásáról.
Magyarság-érzés és a cigányokkal kapcsolatos attit űd
A nemzeti identitás és az antiszemitizmus kapcsán joggal felvethető, hogy a zsidóellenesség alapja az ideologikusan elképzelt nemzet iránti „szeretet” . A magukat intenzíven a magyar nemzettel azonosulók a zsidókban a magyarság megszállóit, kihasználóit, értékeik elvevőit látták. Az antiszemitizmust számukra az értékek „visszavétele”, a magyarság birtokba juttatása igazolta.
A cigányellenesség esetében kevéssé látszik olyan motívum, mely a nemzet iránti szeretet racionalizációs szerepére utalhatna. A cigányok, a zsidókkal ellentétben, nem tűnnek kifoszthatónak, nincs birtokukban semmi, amit a magyarok áhítanának elvenni.
A következőkben megvizsgáljuk, hogy mindezek ellenére van-e kapcsolat a cigányellenesség és a magyar nemzeti identitás érzelmi összetevői között. A magyar nemzeti identitást a Dekker és Malova által 1995-ben létrehozott skála segítségével mértük, mely a Csepeli György által leírt nemzeti tudáskészlet-modellt követi (Dekker, Malova, 1995, Csepeli, 1992).
A magyar nemzeti identitás érzelmi alapjait hat dimenzióban mértük. Mindegyik dimenzióban állításokat fogalmaztunk meg, melyekkel kapcsolatban a válaszadóknak egy ötfokú Likert-skálán meg kellett jelölniük, hogy milyen mértékben értenek az állításokkal egyet. A dimenziókat és az állításokat a 12. táblázat mutatja be.
12. táblázat
A magyar nemzeti identitás tudáskészletének dimenziói
(átlagok és szórások)
Nemzeti érzés |
||
Magyarnak érzem magam |
4.72 |
0.633 |
Azt érzem, hogy Magyarország a hazám |
4.56 |
0.723 |
A nemzet szeretete |
||
Szeretem a magyar nyelvet |
4.61 |
0.663 |
Szeretem Magyarországot |
4.43 |
0.806 |
Jó érzés magyarnak lenni |
4.28 |
0.901 |
Általában kedvelem a magyar népet |
4.34 |
0.791 |
Nemzeti büszkeség |
||
Büszke vagyok Magyarországra |
4.03 |
1.011 |
Büszke vagyok arra, hogy magyar vagyok. |
4.37 |
0.866 |
Büszke vagyok arra, amit a magyarok véghezvittek |
3.90 |
0.988 |
Nemzeti preferencia |
||
Általában inkább szeretek magyarokkal érintkezni, mint külföldiekkel |
3.62 |
1.263 |
Életem nagy részét inkább Magyarországon szeretném leélni, mint bármely más országban |
4.32 |
0.936 |
Nemzeti felsőbbrendűség |
||
Általában jobban szeretem a magyarokat, mint a más országokból jövő embereket. |
4.04 |
1.146 |
Általánosságban a magyarok különbek a nem magyaroktól. |
2.88 |
1.394 |
Magyarország a legjobb ország, ahol élni lehet. |
3.21 |
1.298 |
Nacionalizmus |
||
Úgy érzem, közös gyökerek, közös származás köt össze a magyarokkal |
4.25 |
0.988 |
Azt érzem, a magyarok egy nagy családot alkotnak, amelyhez én is tartozom. |
3.97 |
1.054 |
Szerintem minden magyarnak Magyarországon kellene élnie. |
3.24 |
1.417 |
A magyaroknak nem szabadna keveredniük más nemzetekkel. |
2.88 |
1.452 |
Jobb lenne, ha a nem magyar emberek elköltöznének az országból. |
2.75 |
1.480 |
A nemzeti identitás tudáskészletének egyes érzelmi dimenzióiban kapott átlagok alakulását megnéztük a cigányokkal kapcsolatos attitűdök mentén képzett csoportokban. Az eredményeket a 13. táblázatban mutatjuk be.
13. táblázat
A nemzeti tudáskészlet érzelmi dimenzióinak átlagai a cigány klaszterekben
Kirekesztők |
Befogadók |
Elutasítók |
|
Nemzeti érzés |
4.62 |
4.59 |
4.70 |
A nemzet szeretete |
4.31 |
4.39 |
4.47 |
Nemzeti büszkeség |
3.91 |
4.13 |
4.12 |
Nemzeti preferencia |
3.81 |
3.91 |
4.09 |
Nemzeti felsőbbrendűség |
3.29 |
3.41 |
3.40 |
Nacionalizmus |
3.30 |
3.36 |
3.51 |
A hat dimenzió átlaga szignifikánsan eltér a csoportokban (1). Egészében azt látjuk, hogy az elutasítók a nemzeti érzésben, a nemzet szeretetében, a nemzeti preferenciában és a nacionalizmusban megelőzik a kirekesztőket és a befogadókat, de a nemzeti büszkeségben és a nemzeti felsőbbrendűségen is csak egy hajszál híján nem ők az elsők. A kirekesztőkre viszont kevésbé jellemzőek a nemzeti érzelmek.
A hat dimenzió értékeit együtt kezelve létrehoztuk a Nemzeti szeretet változóját. Ha ezt a változót a cigányokkal kapcsolatos attitűdök szerint képzett csoportokkal keresztezzük, akkor is azt látjuk, hogy az elutasítók körében a legintenzívebb a magyarság-érzés, s a kirekesztők körében a leglanyhább. A befogadók a két csoport között vannak a magyar nemzet iránti szeretet mértéke szerint (2).
14. táblázat
Magyarság érzés és a cigányok iránti attitűd
(átlag)
Kirekesztők |
3.86 |
Befogadók |
3.97 |
Elutasítók |
4.07 |
Az összevont nemzeti szeretet index értékei a cigányokkal kapcslatos attitűd szerint kialakult egyes csoportokban csak egy esetben mutatnak szignifikáns eltérést. A határ a kirekesztők és az elutasítók között van. Az elutasítók és a befogadók között nem szignifikáns a különbség. A magyarság-érzés és a cigányellenesség között tehát koránt sincs olyan egyértelmű kapcsolat, mint az antiszemitizmus esetében, ahol a magyarság iránt érzett szeretet mértéke egyenes arányban nő az antiszemitizmussal. A cigányellenesség nem következik a magyarság érzésből, forrásvidékeit a rasszizmusban kell keresnünk.
A cigányokkal kapcsolatos attitűdök szocio-demográfiai háttere
A cigányokkal kapcsolatos attitűdök szocio-demográfiai háttere megállapítása céljából a nem, az életkor, az iskolai végzettség és az anyagi helyzet változóit vontuk be az elemzésbe. Azt találtuk, hogy a cigányokkal kapcsolatos attitűdök jellege szerint képzett egyes csoportok csak az életkori kategóriák alapján képzett változóval van szignifikáns kapcsolatban.
12.táblázat
Életkor és cigányokkal kapcsolatos attitűdök
(sor-százalékban)
fiatal (18-39 éves) |
középkorú (40-59 éves) |
idős (60 éves és idősebb) |
|
Kirekesztők |
47 |
32 |
21 |
Befogadók |
38 |
32 |
30 |
Elutasítók |
36 |
39 |
25 |
Jegyzetek
1.
Nemzeti érzés: ANOVA, F: 4.434, p: 0.012
Nemzet szeretete : ANOVA, F: 3.699, p: 0.025
Nemzeti büszkeség : ANOVA, F: 4.129, p: 0.016
Nemzeti preferencia: ANOVA, F: 6.819, p: 0.001
Nacionalizmus: ANOVA, F: 4.186, p: 0.015
2.
ONE-WAY ANOVA: Csoportok közötti F-próba : 5.163 p: 0.006
Tukey B próba alapján:
1. A befogadó és az elutasító csoportok között nem szignifikáns az átlagok eltérése.
2. A kirekesztő és a befogadó csoportok között nem szignifikáns az átlagok eltérése.
3. A kirekesztő és az elutasító csoportokra jellemző átlag szignifikánsan különbözik egymástól.
Chí-négyzet: 10.231, df:4, p: 0.037
Irodalom
Csepeli, Gy. 1992. Nemzet által homályosan. Budapest. Századvég
Csepeli Gy. 2010. Gypsies and gadje-The perception of Roma in Hungarian society. Central European Political Science Review. vol.11. No.40. pp. 62-78.
Csepeli, Gy., Simon, D. 2004. ’Construction of the Roma Identity in Eastern and Central Europe: Perception and Self-identification.’ Journal of Ethnic and Migration Studies. Vol.30. No.1. 129-150. (coauthored with Dávid Simon)
Dekker, H., Malova, D., Hoogendoorn, S. 2003. Nationalism and its Explanations. Political Psychology, vol. 24. 2. pp. 345-376.
Dekker, H., Malova, D. 1995. The concept of nationalism. In Cross, M (ed.) Nationalism, ethnic conflict and conceptipns of citizenship and democracy in Western and Easterm Europe. Volume I. Theories and concepts. Utrecht: ERCOMER, pp. 15-56.